Salubilar

 

   
  Klicka här för att visa alla stora bilder
BILMÄRKE Cadillac Fleetwood Brougham
ÅRSMODELL 1976
KVALITETS NIVÅ
PRIS TILL GBG 350000 SEK Valutaomräknare SEB
PRIS BES & KLAR 350000 SEK
DOLLARKURS
BILEN FINNS I SVERIGE
Läs om hur ett köp går till under Tjänster/frågor
 
FINANSIERING SEB finansiering
   
  Tipsa en vän
INFORMATION  

Trippelröd extrem lågmilare i ett utomordentligt skick för den inbitne originalfantasten med sinne för lågmilare med originallack. Bilen har all utrustning som gick att beställa och har den synnerligen ovanliga trippelröda färgsättningen (lack, vinyltak och inredning).

Lite information om bilen från säljaren:

-          Det är en Cadillac Fleetwood Brougham 1976, - den största serietillverkade personbilen som är byggd.

-           Den har en gigantisk 8,2 litersV8:a (500 kubiktum), - världens störta bilmotor. Bilen är självklart bakhjulsdriven!

-          Nästan 6 meter lång (5,96)

-          Över 2 meter bred (2,03) + backspeglar

-          Drygt 2,6 ton i tjänstevikt

-          Över 3,3 meter lång hjulbas

-          Faktiskt den största bilen som är byggd i USA efter 2:a världskriget, - rymdes inte i en 20 fots container.

-          Endast 13 000 miles (drygt 2000 mil) på 36 år (2 ägare i USA före mig)

-          Den har alla options, ... för den tiden var utrustningsnivån fantastisk och var i princip endast tillgänglig på Cadillac och Rolls Royce. Det finns fortfarande några exempel på lyxdetaljer som ännu inte finns i våra moderna bilar.

-          Röd metallic lack, röd läderklädsel, röd golvmatta, röd inredning i övrigt & rött tak (Tripple Red)

-          Det är ett mycket lågt effektuttag ur den stora motorn, på grund av sin kolossala cylindervolym är emellertid vridmomentet imponerande och finns tillgängligt i princip linjärt från tomgång.

-          Den är utrustad med STOR kromgrill redan från leverans som ny.

Trots den ringa körsträckan på Cadillacen har i princip allt som åldras (oavsett körsträcka) gjorts vid på olika sätt. Bilen är nu i så perfekt skick den kan bli om den inte skulle totalrenoveras. Det finns ju också ett stort värde i att den är i originalskick med original-lackering etc.

Åtgärder sedan den kom hem från USA:

-          Underredsbehandling

-          Fullständig genomgång vad gäller packningar, filter, gummislangar, vätskor , oljor, inställningar/justeringar osv, gäller även hela AC-systemet samt renovering av förgasare.

-          Renoverade fälgar, nya däck

-          Nya stötdämpare, fjädrar

-          Nytt avgassystem (dubbelt)

-          Nya gummilister på flera ställen där det krävts

-          Ny elantenn, original – extremt dyrt…

-          Nya högtalare (modern CD dold), renoverad klocka

-          +  ett 100-tal ytterligare små åtgärder, tex i stort sett alla lampor bytta (även instrumentlampor), vissa små ”skavskador” på lackering har partiellt arrangerats där det behövts.

 

2 ägare i USA där den sista endast lät garagera den efter köpet på Barrett-Jackson 2006.

http://www.barrett-jackson.com/application/onlinesubmission/lotdetails.aspx?ln=909&aid=53

Jag (Pontus Billström) och dagens ägare åkte över till USA 2009 och köpte denna i Phoenix. Bilderna ifrån USA är de jag tog då. Bilderna från Sverige har dagens ägare tagit. Bilen var fin när vi var i USA och han har nu som vanligt med sina bilar gått över gränsen och lagt ner stora pengar på bilen och fått den riktigt superfin. Totalt ligger det drygt en halv miljon i bilen.

Mycket mer finns att berätta om denna bil men det tar vi med en seriös intressent.

 

Billström Trading Falkgatan 12 Mail: pontus@billstrom.nu
Owner: Pontus Billström 784 50 Borlänge Office: +46 243 826 55
  Sweden Cell: +46 70 698 62 55