Inredningsfirmor

 

my66_45.gif (36829 bytes)

När jag hittade "min" Cadillac på Virgina-Leifs hemsida såg man helt klart att skinnsätena inte var i bästa skick. Han berättade naturligtvis detta också. Jag tog med det i beräkningen när jag köpte bilen. Innan bilen kom med båten från USA gjorde jag en rätt grundlig undersökning av de firmor som annonserar i biltidningarna här i Sverige. Med bilderna från Leif som underlag och en hel del telefonsamtal skaffade jag mig en uppfattning om de firmorna. De fick mail med bilder och jag pratade med dem minst 2 gånger. Från några fick jag prover. Färger och material är viktigt. Min Cadillac har perforerat skinn vilket bara fanns 1964-67 vilket gör det hela mer intressant (dyrare) för mig och utmanande för sadelmakarna/bilinredarna.

KG Bilinredningar

Var de som verkade minst intresserade och mest osäkra, fick bara reda på att jobbet skulle kosta 15-20 000 SEK plus material (vet att materialet kostar ca 10 000 SEK från andra firmor). De skulle återkomma med uppgifter samt mailadress då deras inte fungerade just då men de har ännu inte hört av sig trots att det gått 3-4 månader.

Åses Bilsadelmakeri

Fick inget bra intryck av dem men fick i alla fall ett pris, 22 000 SEK, allt inkluderat men då var det inte säkert att det blev rätt perforering och färg. De hade inte några mallar och verkade inte säkra på utformningen. För mig är det viktigt då jag vill ha så nära original som möjligt.

Nybro Bilekipering

Trevliga och verkade veta vad de pratade om men tyvärr var jag ute lite sent. Till nästa vinter skulle jag kunna lämna in, det gäller att vara ute i tid. Fick ett "skambud" på 30 000 SEK. De hade överfullt sa de... Är man ute i tid verkade de bra. Har sett några jobb de gjort och de skäms inte för sig.

USA Trading Company

Hade helt klart det största utbudet i olika prisklasser. Allt från överdragsklädsel i "originalstil" till att de sydde själva och monterade. Blev mycket bra bemött och fick alla mina frågor besvarade. Tyvärr hade de inte rätt färger och perforering enligt min åsikt. Priserna låg mellan 6-21 000 SEK. Bra firma.

US Inredningar

Mycket bra bemötande och de var först med att skicka prover. Verkade vara mest inne på vinyl men hade naturligtvis skinn som de skulle färga till min bil vilket inte känns "säkert". Perforeringen de hade var för gles och att de inte hade rätt färg var det som gjorde att de kom två hos mig. Kostnaden låg på 19 000 SEK vilket var konkurenskraftigt. De blästrar och lackar underedet.

CH Trimshop

Christian och Clarence Engborg på CH Trimshop i Bodafors var utan tvekan den firma som gav det absolut bästa intrycket och kunskapen är djupt rotad i de småländska skogarna. De visste precis vad de pratade om och kunde ge mig bäst information och jobbet. De kom också med den bäst specificerade offerten och de hade rätt perforering och bästa färgerna. De färgar inget utan de köper direkt från leverantörerna i rätt färg. Kostnaden med blästrat/målat underede blev 20 000 SEK.

Andra bilekiperare

Självklart frågade jag andra bilsadelmakerier i hemmatrakterna (4-5 st) men det var ingen som kunde leva upp till mina krav på original/färg/perforering till en rimlig kostnad. Vissa hörde inte av sig och andra åtog sig inte "raggarbilar".

Demontering

Att skruva ur sätena ur bilen var inget större problem med hjälp av verkstadhandboken. Däremot var de tunga som bly och smutsiga utan dess like. Eftersom den nyss kom till Sverige från Virginia och det var lite sprickor här och var ramlade det ut en hel del små mynt. Fick nog ihop 3-4 dollar till min USA resa. Elmotorer och underede skall demonteras för det ville CH Trimshop inte ha med när de skulle klä om sätena. Ryggstöd och armstöd måste demonteras. Rätt kämpigt med vissa saker men stressar man inte går det bra. Verkstadhandboken är en bra hjälp även här. Ibland sprack skinnet lite när man satte ned knäet i sätet, torrt som fnöske, tur man byter. Gallret över högtalaren samt listerna skulle med till CH Trimshop.

my66_44.gif (39608 bytes)

Transport

Bodafors ligger som bekant i småland och jag bor just nu i Västerås, drygt 30 mil. Ett problem men busstransport finns ju. Jo, tjena. De tog inte emot paket över 30 kilo. Tjejerna som kör bussarna klarar inte av större paket sa de när jag pratade med dem. Lastbilstransporter då? Jag kollade med vår man på jobbet som sysslar med att beställa transporter och transportörerna skulle ha 4 200 SEK för det. Det går inte att stapla ovan på dem så man måste betala hela takhöjden. Då fick det bli min bil istället, 600 SEK i bensin går väl bra och CH Trimshop har öppet på lördagar. Sagt och gjort, lastade Audikombin full och åkte söderut. Gula sidorna på nätet lurade mig när jag skulle leta mig fram. Gula sidorna känner inte till Mellangatan i Bodafors vilket gjorde att jag trodde jag skulle till Nässjö men det ordnade sig efter lite trassel, den bjuder jag på. Gammal orienterare som man är.

Väntans tider

Blev kvar rätt länge hos Christian och Clarence, så länge att jag kom för sent till hockey matchen mellan Linköping och Leksand med 30 minuter som jag bokat in på vägen hem. Leksand vann naturligvis... :-) Det var mycket intressant att prata med Christian och Clarence, de visade mig sina originalpärmar från biltillverkarna på alla inredningsprover som fanns. Min bil var naturligtvis med, 1966 fanns det 17 olika alternativ på inredning till Cadillac. Beställde en matta när jag ändå var där, hade med mig min gamla som var solblekt men där listen suttit var färgen rätt. Inget problem att välja den som skulle vara på nya mattan. De skickar hem den till mig när de får den från USA. Sätena blir klara i april, jag var där och lämnade sätena hos dem i början på december vilket är sent. Jag var den absolut sista de tog in denna vinter.

Övrig inredning

Dörrsidor och kickpaneler ser fina ut i min bil men jag misstänker att med den nya klädseln på sätena kommer dörrsidorna att se lite "ledsna" ut men Rom byggdes inte på en dag. Grabbarna på CH Trimshop sa åt mig att bara göra rent med vatten och vinyltvätt. INTE måla delar som var lite gulnade av åren, plastarmstöden te.x.. När man lämnar in dem för renovering blir det bäst resultat om de är original så de får ordna rätt färg. Blir kanske så om något år när kassan är bättre. 10-15 000 SEK skulle det kosta. Det kostar att ligga på topp.

Kromdetaljer

Ett problem som finns är alla de små kromdelarna som finns inne i bilen, strömbrytare till elhissarna, askkoppar, lampor osv. De är lite noppriga och jag skulle gärna vilja ha dem "omkromade". Vet att det någon typ av lättmetall legering i dessa och att det inte är krom på dem utan något annat. För mig har det inte högsta prioritet men så småningom skall jag väl ordna den biten också. Har någon ett bra tips på en firma som kan hjälpa mig med detta vore jag tacksam för ett mail.

Golvet

När man väntar på mattor och sätena får man kasta sig över golvet. Dörrsidorna plockas ut och sedan är det dags att ge sig på rostslipning. Som tur var är det bara lite ytrost, mattorna var inte lyfta på sedan bilen monterades. Mattorna satt fast och allt var orört. De var "oskulder", det kändes, lite erfarenhet har man väl... Golvet skall målas upp och en del nya "asfaltsmattor" skall införskaffas. Sidoplåtarna på sätena och de små täckplåtarna uppe vid cabrioletten samt deb övre plåten vid rattstången är lite smårostiga. De åker in på blästring och lack. Skriver mer när jag börjar lägga i mattan.

my66_46.gif (29029 bytes)

 

Billström Trading Falkgatan 12 Mail: pontus@billstrom.nu
Owner: Pontus Billström 784 50 Borlänge Office: +46 243 826 55
  Sweden Cell: +46 70 698 62 55