Cadillac 66

Redan som 17 åring började jag efter en tid av motorcykeldrömmar intressera mig för bilar. Köpte min första bil som 17 åring och läste tidningen Bilsport redan då. En av de första reportage jag läste var Cadillac story. Drömmen blev att skaffa en Cadillac eller åtminstone en amerikanare. Jag var på många bilträffar och några dragracingtävlingar genom åren. 1988 var jag nära att köpa en Chevrolet Step Side 1956 års modell men det föll på några tusenlappar. År 2002 realiserades mina drömmar om en amerikanare, det ultimata, en Cadillac cab.

Investering

I dagens läge är det en investering att köpa en gammal amerikansk bil, speciellt om man underhåller den och håller den i fint originalskick. För mig var det 1965 till 1968 års modeller som är snyggast, naturligtvis en cabriolet, och jag började jaga dessa modeller när jag väl bestämt mig. Efter att ha tittat på några stycken framstod det ganska snart att 1967 kom en ny inredning som jag inte gillade, den var för 70-tals aktig. Därför koncentrerades sökandet efter 65-66 års modeller. Min inriktning var en bil som var rostfri och inte rostlagad. Original så långt det går men inte till vilket pris som helst.

Leta bil

Nu finns det inte så många 65-66 Cadillac cabriolet i Sverige och speciellt inte någon som var till salu i det skick jag var ute efter. Naturligtvis tittade jag i de biltidningar som finns i Sverige, Power,Wheels och Bilsport. Tittade även på nätet och textTV samt några andra. Tittade en del på vad som fanns i USA men konstaterade på en del auktions sidor att det inte säljs så många fina Cadillacs i USA. Tittade även på några andra i USA men hittade inget i rätt prisklass som passade mig. Jag hade nästan bestämt mig för en 66:a här i Sverige som tyvärr inte var i det skick jag sökte när jag hittade en på Virginia-Leifs hemsida. Den hade de färger och såg ut vara i det skick jag letat efter. Visst var det dags att lacka om den och klä om sätena men inget annat allvarligt.

Köpa

Efter några samtal med Leif och ännu fler mail bestämde jag mig och skickade pengarna till honom. Han fick mycket goda vitsord av alla referenser, privatpersoner och företag. Man kan inte hålla på med detta sedan 1984 om man inte kör med raka puckar vilket Leif verkligen gör. Den information och service man får är mycket bra, kändes betydligt säkrare att köpa genom en Svensk som har varit med länge och fortfarande var i branschen än att anlita ett okänt företag som tittar på "min" pärla. Nöjda kunder kommer tillbaka och Leif har många återkommande kunder.

Jag hämtade Cadillacen i Göteborg torsdag den 3:e oktober 2002 och körde den hem till Västerås, ca 38 mil. Kontrollerade faktiskt vad den drog och den sörplade i sig 1,64 liter bensin per mil vilket jag ser som rätt bra då jag räknat med 2 liter. Nu hör det till historien att jag är inte rädd för gaspedalen, Cadillacen går fint i motorvägsfart, dvs. 120 km/h. Har ordnat garageplats och köpt en växel till hastighetsmätaren av TA-motor för kunna besiktiga bilen. Hastighetsmätaren får inte visa miles per hour utan måste visa kilometer per timme. Även ett biltäcke inhandlades av TA Motor.

Om själva hemtagningen av bilen och vad som krävs för det och besiktningen kan du läsa under Köpa i USA.

Reparationer

Efter några dagar med bilen hade jag upptäckt vissa småsaker som måste ordnas innan besiktningen. Packningen mellan vänster grenrör och främre röret hade gett upp och läckte ut ljudliga avgaser, även ett läckage vid bromsklockan ger behov av stor pedalkraft vid bromsning samt att backspegeln (den enda) på vänster sida hade sett sina bästa dagar. Inga stora saker men det skall ordnas. Beställde dessa saker från TA Motor samt nyckelämne för att göra en kopia. Har även beställt ny klädsel/omklädning av sofforna från CH-Trimshop i originalutförande efter några samtal med Christian och Clarence Engborg. Jag ringde runt och kollade på andra ställen vad det skulle kosta innan jag bestämde mig. Far och son Engborg inger ett gott förtroende och har mycket goda referenser, bara att titta i biltidningarna... Jag är ute efter originalutförande på allt jag skaffar till bilen för att hålla den i skick vilket kostar lite extra men jag anser det vara värt det. Skulle kunna valt vinyl istället för skinn som är original och kommit billigare undan men då faller min inriktning med bilen.

Kommer att skicka sätena till CH Trimshop efter att jag besiktigat Cadillacen och ställt undan den för vintern. Christian lovade att jobbet skulle vara klart i slutet på mars, början på april 2003. Registreringsbesiktningen skedde den 18:e oktober men gick inte så bra, se nedan.

Besiktning

Dagarna innan besiktningen har jag stämplat in chassinumret under huven och kontrollerat alla lampor som vilken bil som helst. Ingen lampa var trasig, allt fungerade. Däremot var det sprickor i spolvätskebehållaren, jag tog in den och lagade hålen provisoriskt. Har kontrollerat funktionen och även spolningen fungerade med orginal utrustning, ovanligt har jag förstått. Skall leta reda på en spolvätskebehållare som är hel under vintern. Har även gett mig på rengöring av cabrioleten och har väl fått bort det värsta smutsen men ett par vänder till blir det innan jag är nöjd. Var och bytte backspegelglaset  hos Cityglas här i Västerås, bra service. Varningstriangel får man inte glömma.

 

Besiktningen gav tio poäng, :-( Även fast besiktningsmannen tyckte bilen var fin och välbehållen och tyckte att anmärkningarna inte var så allvarliga men det är min "älskarinna" och då känns det.

  • Ojämn bromsverkan fram
  • Ojämn bromsverkan bak
  • Läckage vid anslutning till tanken
  • Glapp i mellanstyrarmen
  • Saknade reflexer

Har nu gått igen bromsarna och sett att allt ser jättefint ut, inga slitna delar, bromtrummor, backar och fjädrar var i utmärkt skick. Erfarenheten säger mig då att det är hjulcylindrarna. Jag har beställt nya hjulcylindrar till alla hjulen hos TA Motor. Köpte nya bensinslangar och monterade dem. Beställde en begagnad mellanstyrarmen som jag fick tag på hos Osbyskroten, fick även tag på en begagnad spolvätskebehållare där, bra priser. Reflexer monterades inför återbesöket.

Skruvade dit hjulcylindrarna och bilen gick spikrak vid inbromsning. Bytte mellanstyrarmen efter mycket bankande, fick hjälp av en starkkille, Ove, i klubben som jag gått med i, Westra Aros Car Club. Var in och besiktigade de anmärkningar jag hade måndagen den 18:e november och fick godkänt. Nu väntar urmontering av sofforna för omklädning hos CH Trimshop över vintern och allmän tvätt/putsning av inredningen.

Obeskrivbar känsla

Efter nästan två månader med min "älskarinna" kan jag bara beskriva det som en aldrig sinande förälskelse. Känslan när man kommer till garaget och skall starta upp Cadillacen är härlig. Öppna dörren och sätta sig in i den stora bilen som gungar till lite. Bilen är så bred att man måste flytta in sig lite extra för att sitta rätt vid tiltratten. Den guldplätterade nyckeln sticks in i tändningslåset och man pumpar på gaspedalen några gånger innan man vrider om nyckeln och motorn startar upp med det typiska V8 ljudet som är som musik i mina öron, Elvismusik....

Bilen skakar till och hela bilen vrider sig lite av vridet i motorn. Lite pumpning på gasen behövs för den skall gå rent. Sedan kan man låta den gå på tomgång en liten stund innan man lägger in backen och försiktigt backar ut för våra Svenska garage är inte gjorda för USA bilar. När man kommit ut och stängt garaget är det underbart att bara lägga in driven och glida iväg. Att den väger 2170 kg fulltankad märks inte när V8 får Cadillacen att lätt hålla dagens tempo på vägarna men en sådan här bil njuts bäst i lugnt tempo. Tänk att en bil från 1966 känns så modern och skön att köra. En njutning med servo, elhissar, AC, 6-vägs elsoffa, elcab osv... Att den sedan är snygg och läcker gör inte saken sämre.

 

Billström Trading Falkgatan 12 Mail: pontus@billstrom.nu
Owner: Pontus Billström 784 50 Borlänge Office: +46 243 826 55
  Sweden Cell: +46 70 698 62 55