Regler & kostnader

 

my66_41.gif (42115 bytes)

Att köpa en bil i ett annat land är för de flesta en ny och osäker sak. Jag har forskat lite innan då jag 1999 var på gång att köpa en bruks Audi från Tyskland, nu blev det inget köp där men lite lärde man sig. Nu har jag tagit hem en bil från USA och vill dela med mig av mina erfarenheter och vad som krävs för att ta in en bil. Hör gärna av er om det uppkommer frågor eller att ni vill ha hjälp med något.

När jag bestämt mig för att köpa en Cadillac Convertible 1966 i USA via Virgina-Leif var det ganska enkelt . På denna sida skall jag redovisa vad som krävs för att ta in en bil från USA om den är 30 år eller äldre.

Pappersexercis

Jag bestämde mig och skickade pengarna torsdagen den 5:e september 2002. Leif hade pengarna på lördagen och åkte och köpte den på söndagen. Hans skeppsmäklare fick bilen på måndagen och den lastades på båten. Leif fick lägga i olja, filter och tänddelar i bagaget då det är betydligt billigare i USA än här. Leif fick även sätta på ett par gamla skyltar för att jag skulle kunna köra på dem här i Sverige tills jag fick svenska skyltar. Interimsskyltarna togs bort oktober 2001 så nu får man köra på de utländska skyltarna.

Hösten 2003 hämtade jag en till bil i Göteborg (Mustang cab 1965) och då gällde inte USA skyltarna längre om inte skyltens siffror/bokstäver stod i Titeln vilket det bara gör i två delstater. Men jag ordnade en Bilsportförsäkring och ombudet sa att var bilen bara försäkrad och förregistrerad var det bara att köra även fast skyltarna inte kommit. Nu fick jag skyltarna dagen innan jag åkte ner för att hämta mussen så jag behövde inte oro mig för lagens långa arm.

Det är inte alltid man får med skyltar från USA, Leif råkade ha några liggande. Har du inga skyltar från USA på bilen när den kommer till Sverige får du vackert vänta de extra dagar det tar innan du får dina skyltar via posten så du kan åka och hämta bilen. Det kan vara en fördel att låta skriva in "notify" till den firma som ordnar bilens papper i Sverige på tullpapperna hos skeppsmäklaren i USA. Detta för att den firman skall få alla papper om din bil, för mig Nordtrafik. Hösten 2003 bytte jag till Infranordic vilka har mycket bra service

Båtarna går varje vecka, se Aclcargo, min bil gick på Atlantic Cartier, voyage 2307 och skulle ha avgått på fredagen men en storm försenade den och båten gick först på måndagen. Det visade sig att de körde ikapp den tiden och anlände i Göteborg den 30:e september enligt tidplan. När båten avgick skickade Leif alla dokument till mig via posten.

Paketet från Leif var en högtidsstund. När jag såg det stora brevet i posten gick jag och gjorde en smörgås, läste all annan post innan jag slutligen öppnade Leifs tjocka kuvert. Däri låg instruktionsböcker, kvitton, reservnycklar och tillbehörskatalog. En glad överraskning var att förre ägaren lagt ner $2650 på bilen de sista åren. Ny cab med glasruta, däck, startmotor, vattenpump, generator, huvudbromscylinder och stötdämpare. Det berättade inte Leif... Han berättade bara allt som var dåligt.

Hjälp med registrering

När jag gick här hemma som en äggsjuk höna och väntade på båten (mina arbetskamrater tröttnade nog på mitt Cadillac snack) tog jag kontakt med Mikael på Nordtrafik som ordnade alla papper med tullen och övriga myndigheter. Han skickade en registreringsanmälan som jag fyllde i med hjälp av den "Title" som tillhör varje amerikansk bil. Leif hade skickat alla dokument och kvitton som tillhörde bilen. Nordtrafik skulle ha originalen på "Bill of sale" samt "Title", jag tog kopior innan jag skickade allt.

Bilen skulle komma till Göteborg på måndagen den 30:e september och jag ringde Mikael på Nordtrafik fredagen innan för att kolla att båten kom i tid vilket den skulle göra, måndag eftermiddag. Jag ringde sedan på tisdagen för att stämma av kostnaderna för man måste ha med reda pengar när man åker dit. Torsdagen den 3:e oktober tog jag tåget ner till Göteborg och hämtade bilen. Det tog exakt fyra veckor att få hem bilen från det att jag skickat pengarna, sedan återstår registreringsbesiktning.

Första gången jag såg bilen var på kajen i Göteborg, den stod bredvid en Cadillac från 1940. Tog också ett kort utanför Nordtrafiks lokal i Göteborg.

my66_36but.gif (5899 bytes)

my66_37but.gif (5761 bytes)

my66_38but.gif (6029 bytes)

Kostnader

Momsen är 12% på det som står på kvittot för bil + transport OM du får ett intyg på att bilen är original och den är över 30 år (historiskt intressant som det står i besiktningsutlåtandet). Bilar av årsmodell 1950 och äldre behöver inget intyg, de får automatiskt 12%. Intyg ordnar en inspektör som är utsedd av Handelskammaren men för mig tog Nordtrafik hand om allt sådant. Har du inget intyg blir det annars 10% i tull och 25% i moms på totalen.

Kostnader.

  • Inköp och transport
  • Transportförsäkring (1% på bil och transport)
  • Tull 12% på bil + transport
  • Terminalavgift 1158 SEK (roll on roll off transport)
  • Terminalavgift 2000 SEK (container transport)
  • Inspektörsavgift 1438 SEK
  • Tullverkets trafikförsäkring, gäller en månad 800 SEK (gäller ej längre)
  • Avgift till Nordtrafik för deras tjänster 625 SEK

Alla pengar förutom betalningen av bil och transport gjorde jag till Nordtrafik när jag hämtade bilen vilket var bekvämt. Den kurs som tullverket använder sätts en gång i månaden så det spelar ingen roll vilken kurs som gällde då du skickade pengarna, se tullverket.

Registreringsbesiktning

Jag ringde och kontrollerade med besiktningen om vad som krävs för en gammal amerikanare vid registreringsbesiktningen. De kräver endast att man stansar in chassinumret (VIN) i ramen OM det inte finns där redan vilket de flesta bilar redan har, företrädesvis på rambenet vid framvagnen under huven med minst 7 mm stora bokstäver/siffror men jag stansade in 5 mm stora på tvärbalken i motorrummet och det visade sig att det också gick bra. De kräver också att hastighetsmätaren visar kilometer i timmen. Du kan köpa en plåt med kilometerskalan ingraverat eller en klisterlapp och sätta på milesvisningen men detta kräver att du skruvar isär hastighetsmätaren. En annan metod jag sett är att sätta klisterlappar på hastighetsmätarens plastkåpa men det tycker jag är lite synd på en fin bil. Jag köpte en växel hos TA Motor som man sätter vid växellådan där hastighetsmätarvajern ansluts. Den växlar upp varvtalet på vajern så mätaren visar kilometer i timmen, du slipper skruva isär hastighetsmätaren. Ytterligare ett alternativ är att bygga om hastighetsmätaren men då rekomenderar jag Instrument JIGE. De håller till i grannbyn där jag växte upp utanför Leksand.

De sa ingenting om reflex bak som alla andra säger att man måste ha. Besiktningen skedde den 18:e oktober och gick inte smärtfritt. se länken Cadillac. Återbesök 18 november som gick bra. Konstaterade i alla fall att man måste ha reflexer bak, en lag som kom 1962 och gällde retroaktivt. Den innebär att alla bilar måste ha godkända reflexer bak (E-märkt).

Hos bilprovningen i Västerås

my66_39but.gif (6590 bytes)

Krav och kostnader hos besiktningen.

  • Visning av kilometer i timmen
  • Instansat chassinummer, min 7 mm stora
  • Reflexer bak
  • Registreringsbesiktning, 890 SEK
  • Vägning, 250 SEK
  • Ev. återbesök, 340 SEK
  • Skrotningsavgift, 1500 SEK
  • Skyltavgift och registreringshållningsavg. 155 SEK

Skrotningsavgiften och registreringshållningsavgiften tas ut när man ställer på bilen.

Nu är bilen klar att köra i Sverige.

 

 

Billström Trading Falkgatan 12 Mail: pontus@billstrom.nu
Owner: Pontus Billström 784 50 Borlänge Office: +46 243 826 55
  Sweden Cell: +46 70 698 62 55